Sunday, August 21, 2011

Drama Melayu Aidilfitri


Salam sejahtera.. rakan2.. sahabat2.. stalker2.. dan musuh2 yg dikasihi sekalian..
almaklum la lagi beberapa hari ni nak raya... citer kat tv sume tangkap leleh la kan.. saje je bikin aku tensi sampai tanak tengok tv... on9 pon sume org sibuk pasal raya la kan..
bosan.. bosan.. bosan,, walaupun aku da beli 2 pasang baju raya.. huh.. tapi tetap x dpt merasai kias2 aidilfitri itu.. semakin lama semakin hambar je.. semakin bertambah usia semakin x bermakna la kan...beli baju raya pon semata-mata utk pegi open house nanti bila da balik shah alam.. kalau2 la ade org jemput.. biasela bagi aku raya2.. hepi2.. open house ni bila da balik belajar la.. lau kat kampung ni xde maknanya... duit raya pon da x dpt la dah tua2 ni.. silap2 aku yg kena hulur.. huhu.. lau ada rezeki lebih apa salahnya kan.. zakat fitrah ayahanda da bayar.. sesekali bersedekah pada kekanak...

kemeriahan ramadhan pun slow sket tahun ni.. entahlah.. puasa pon rasa cam puasa2 sunat biase je.. terawih pon sorang2 je.. x meriah.. lau ade sahabat2 tersayang tu seronok juga.. x disurau pun dirumah sewa... saling ingat mengingati mengejar ganjaran ramadhan... dekat rumah balik2 online.. tgk2 sape la online... boleh sembang2.. rindu kawan2... bulan puasa ni rasa masa semakin pendek.. sehari sibuk dengan apa pun xtau.. alih2 dah malam... xde sangat masa terluang.. mcm sebelum puasa tu ade je masa tengok muvie la makan lewat malam la... alhamdulillah bulan puasa ni xde masa utk keje2 lagha tersebut..

sekarang ni tengah dengar playlist lagu raya... bukan buat biskut raya.. bukan jahit manik baju raya.. bukan jahit langsir.. tapi tengah buat buku skrap love story.. hahaha bangang xleh blah sambil dengar lagu raya.. orang dengar la lagu cinta ke hapa kan... xde kena mengena...

tahun ni raya xtau la nak buat apa.. kuih raya xde langsung.. tgk la kalau ade mood aku beli la.. tp rasa xde... lau org dtg minum air sirap je la ye.. besok aku masak byk2 air sirap... huhu... pagi raya mungkin masak jela pape kan utk balas2 kalau jiran2 anta makanan di pagi raya.. lau x masak terima jela dari jiran2.. huhu.. jiran2 pon dah memahami xde maknanye aku nk masak best2 pagi raya... AYAHANDA kemungkinan besar xdpt balik langsung raya ni... sebab dijangka keadaan lalu lintas di kelantan sangaatttt teruk tahun ni... dan sedikit huru hara bakal berlaku. pebende ntah dia citer aritu aku x dgr.. n lepas raya lak adik nak UPSR.. mesti dia sibuk study ari raya kan... hehe.. study la dik... aku nk pegi sana pon sapa nnt nk jaga nenet... lau aku pegi pon ayahanda bz keje.. so?? xyah la.. susahkan dia je nk keje nnt dia hangkut aku pi keje sekali.. xkuasa aku...

KEKANDA pulak dah beristeri... maybe tahun ni dia beraya bersama isteri dan keluarga sebelah isterinya... Alhamdulillah tahun ni aku dah x pening nak fikir abang aku xde baju raya.. kena la aku berlari2 pegi beli kan TenTen sambil ukur kat badan aku.. sebab abgnye malam raya baru la balik kpg.. sibuk cari rezeki.. maka tahun ni aku da x risau.. lau dia kata dia x balik raya pon da x risau.. sbb dia da ade isteri... lau dulu sedih gak la abg x balik.. sedih sbb dia kena raya sengsorang... sekrang my SIL da ade.. no worry =')

tahun ni jugak dikhabarkan xde satu pon anak2 nenet akan balik beraya di kpg... beressss!!! bagus!!! alhamdulillah!! xyah aku buat drama.. nk kna berlakon2 bagai kan.. biarlah aku beraya berdua je ngan nenet... like i care.. aidilfiri sehari je kot... pagi raya.. pakai baju baru.. bermaafan.. tgk konsert raya kat tv.. makan byk2 yg org bagi.. tido.. setel.. lau ade org dtg buat air sirap.. dah..

walaupun jauh disudut hati aku merindukan sesuatu.. merindukan masa2 dimana teratak nenda ni penuh sanak saudara... malam raya macam nk kenduri.. yg anak dara masak2 kar dapur... yg anak teruna pasang pelita.. yg kanak2 main mercun berguni2 yg paksu seludup dari mana entah.. garaj kete full 3 or 4 buah.. kat tepi rumah lagi 2-3 buah.. yelah satu family sampai 2 kete kan... bila time nk tido.. penuh.. xde ruang nk jalan... dan selalunya ayahanda dan family aku la kene sewa hotel sebab xde tempat... yela siapalah kami.. ayah aku menantu je.. mommy dan adik2 xde kena mengena kan... yelaa... even setiap bulan yg menyuap mulut nenet ni ayah aku.. pakcik makcik aku tuh bukan tahu segan dan hormat pon.. yg mereka tau duit raya.. oke aku rindu sangat2 masa tu.. dah berlalu lebih kurang 10 tahun lepas... sekarang xde lagi..

aku pun da semakin dewasa... dah tahu makna hidup... dan semakin mengerti.. di sudut mana pun aku hidup sekarang hanya sekadar menumpang... selagi aku x berharta.. selagi x beli rumah sendiri.. selagi x bekeluarga sendiri.. aku menumpang sahaja di mana2... bila da kerja benda pertama aku beli adalah rumah.. pastu pindahkan semua barang2 aku kat rumah ni... beres.. hidup setel..

UMMI.. ohya ummi dah melawat aku.. aku je belum ziarah pusaranya ramadhan ni.. yela jauh kot.. nk kayuh basikal.. boleh putus urat kentut bebulan pose ni... nk tunggu time x pose.. kompem2 la time x pose xleh gi tanah perkuburan jugak... huhu xpela.. ade rezeki x kemana... adik syg ummi.. walau kat mana pon adik... adik ttp syg ummi... :')

ok lah.. x sabar tunggu raya... sebab x sabar nk balik shh alam.. x sabar nk belajar.. oowh klise sungguh... x sabar lain tu sebenarnye.. hanya mazlin ahmad yg tahu.. huahah

wassalam


No comments:

HiDup HaNyA SeKali!