Wednesday, August 17, 2011

suka duka silih berganti giteww

Assalamualaikum.. salam sejahtera.. kpd anda semua.. moga bahagia...
apa khabar pembaca2, peminat2, stalker2 dan spy2 sekalian.. mesti korang rindu kan penulisan aku yg macam hampagas ini.. sori la i bz uolss... outstesen gitew... kah3.. eh betol la x caya sudah, nama kau bedah... huhuhu.. hah?? dollah?? dollah pon boleh.. pon boleh...

aku mmg jarang post blog kat cni... sbb aku xde churp2 gegula tu nk kutip2 duit ni.. aku mmg malas lau buat duit secara perlahan2 ni...dan aku mmg malas buat kerja berkala.. setiap hari update blog.. melainkan blog chenta aku.. hah yg tu x payah churp2 aku update sehari 3 kali pon xpe... yg penting ikhlas.. xmengharap wang ringgit yg mungkin lau aku buat tu sebulan dpt 30sen je.... so baik xyah... aku tulis bila xde keje.. xpon bila kna paksa ngan cik dayah...

ok la biasanya kat sini aku mmg tulis pasal kehidupan sejagat aku.. lau nk tahu baca.. tanak tahu boleh la melangkah keluar.. disini la tempat aku marah.. maki hamun dan melaser semua org yg aku x dpt laser di dunia nyata atas sebab2 penghormatan..

okelah... moh kite citer... maaf la sini semua citer derita... nak2 lau lama x citer ni maka panjang mcm buku teks la kan... ok2 siyes aku mula citer la ni...

seperti yg semua sedia maklum aku pergi kemboja bersama team SCLC.. untuk program baktisiswa dan lawatan akademik.. so seperti jugak yg disediakan maklum aku jaga nenet cuti ni.. on her request.. yela tahun lepas 2 kali cuti sem aku balik umah dad kat kelantan.. walaupun cuti ni 4 bulan tp x berpeluang la balik umah ayahanda.. xpela.. lesen aku da setahun tergantung x test2.. huhu.. xpela lps BLS la ada umur...

maka sepanjang cuti ni duk umah.. buat keje2 umah dan keje2 kampong sahaje la kan.. tiba masa utk kemboja.. memang aku ari2 countdown ni x sabar nk balik.. bukan sebab si dia ke hapa kan.. tp sebab nk jumpe sahabat2 seperjuangan sekalian. Ya Allah rindunya tuhan yg tahu... dan nak 'lari' dari tugas.. ye aku mengaku nak lari dari tugas jaga nenet.. bukan lari.. sekadar berehat... sbb aku tidak hanya menjaga dia.. tapi kena menanggung semua masalah dia dgn anak2 dia yg entah pape tu.. menanggung masalah kewangan lagi.. tak ada satu hari pun mata ni lekang dengan air mata... memang la aku ni manja.. seskit nk nages... tp itu je yg mampu aku buat.. nk dimarah, sape aku nk hentam?? lau aku marah kompem pakai mechine gun punye.. kang dituduh bunuh lak.. walaupun ade provokasi.. lambat gak nk prove tu... [merepek]

maka kepulangan ke shah alam merupakan pembebasan sementara.. masa nk pegi aku suh pakcik aku hanta... wpon cik ateera da offer tp aku nk jgk suh org tua tu hantar... biasenye pakcik aku dgn 1 family akan hanta aku... tp malaaaam ituuuu...
dia dtg sorang... pelik.. lalu ikot pantai.. bawak 30km/j... nk bercinta ke pe bawak kete gitu...
sekali.. rupanya dia nk meluahkan perasaan... sebab kenapa dia tanak jaga nenet masa aku xde gi kemboja ni... sebab dia berdendam dgn ibu dia... Ya Allah bagai gugur jantung aku... mak dia yg sakit x boleh buat apa tu dia nk dendamkan... dengki sebab nenet pegi umah paksu... dia mmg da bepuluh tahun gaduh ngn paksu.. SO??? itu je.. bods la kan... aku mmg rasa nk menyumpah je org tua ni...pastu citer la konon nye sbb dia ni bukan anak peberet dari dulu kala lagi.. so??

aku mmg pelik dgn anak2 nenet ni.. satu pon x guna.. berbulan2 aku duk kampung xde sekor pon berani call tanya kabar.. balik jauh matahari dari pluto la.. bukannya masing2 berebut kejar pahala.. masing2 menolak.. bagus la semua dah besar.. semua ada otak.. semua dah tua.. x lama lagi blah la kan... aku x kesah sbb aku mmg da xde hati ngn diorang.. get lost la kan.. mmg prinsip aku.. sekali korang hina, kutuk, sentuh apa lagi fitnah ayah, mak, nenek, abg, adik2 aku, mak tiri aku... mmg korang manusia paling hina bagi aku.. ingat la ye.. aku x cakap pakai air liur.. mahupun keybod lappy.. aku ade bukti.. ade black n white... sbb korang mmg dari dulu lagi baghal... gaduh2 pakai surat kan.. even surat tu before aku lahir... aku ada surat2 tu ye pakcik makcik... korang mungkin da lupa cerita 20 tahun dulu... tp aku x.. dan tak akan.. aku mmg pendendam.. tp aku xkan balas dendam or whatsoever...

aku cuma tunggu masa... masanya tiba.. korang semua aku delete dari hidup aku... cukup dengan family aku je... korang da mcm sampah masyarakat bagi aku.. anak2 yg buat ibunya menangis ada harga ke??? ade?? bg aku x ubah mcm sayur membusuk... biar diratah ulat..
hah buat masa ni aku masih aktif berlakon depan mereka.. xde siapa perasan atau yg perasan buat taktau la kan...sbb dorg pon berlakon jugak.. fine la... sampaikan pakcik aku ni aku bg ticet kemboja.. pastu bg keychain kat anak2 dia.. esoknya terus ajak berbuka kat hotel.. fullamak.. hebat tol lakonan aku.. mcm tu pon nk pecaya kan.. tp aku ikhlas la bg brg kat diorg... kat dpn dorg mmg aku x blakon pn sebenarnye... cuma dendam disebalik tu akan buat aku berfikiran jahat... yg aku sebenarnye x suke dorang... hmm xpela... biar masa tentukan... dahlah buang space je citer pasal mereka...

ok next nk citer pasal bapak aku... aku tahu dia xde duit... aku dpt rasa... walaupun ketua jabatan.... tapi aku tahu dia susah.. x sesenang yg org sangka... nk gi kemboja pun aku x mintak duit dari dia.. aku tahu dia tgh susah... tp dia offer.. aku sebat jugak.. buat beli baju raya.. hehe... ok la kan.. secuit masalah aku pun aku x citer kat dia.. sbb aku tahu masalah dia lagiii berat.. tp dia tanggung sorang2... siaan dia... next year mungkin nk buat pembedahan adik aku yg special tu... perlukan dalam 20 ribu.. Ya Allah mana nk cari.... aku tahu dia risau.. tp dia x citer.. dia tunjuk rilek je... aku jarang tgk dia nanges... kecuali time tgk Kabhi Kushi Kabhi Gham dan jugak ade sekali tu tgk Bersamamu... lain pada tu takdak... sbb tu aku x bgtau dia even aku sakit... even taktau status penyakit aku.. biarla aku sendiri.. aku ada kawan2 yg selalu support aku susah senang kan.. aku tanak dia susah... even mungkin aku pun kena operate nnt... xperlu lah kot menyusahkan dia lagi... sendiri sakit.. sendiri setel ye...

eh mana plak citer kemboja tadi?? alamak melencong plak.. sori.. ter emosi plak.. well kemboja tu oke je.. perkampungan dia pon not bad la aku rasa... cuma kemiskinan melampau.. tu yg sedih la kan... kita ari2 berbuka membazir makanan.. makan melampau2.. sampai semua pakat obesiti.. hah diorg xde tau obesiti so bler aku pegi jd hot stuff la.. asyik dpt massage free je dari makcik2 kat kpg tu... Alhamdulillah la mereka muslim.. lau mcm kpg org asli tu.. huh.. sorang dua je muslim.. pastu setiap masa kena beware of dog... huhu...shubahah gler...
ari last kat kpg tu.. semua da banjir2... aku cool je.. sbb aku tak suka tinggalkan org dgn air mata.. tinggalkan dgn senyuman biar dlm hati luka parah...

tapi jujur aku x mampu.. aku x kuat utk hadapi apa yg mereka hadapi.. kebuluran... kesusahan... kemiskinan... lembu bawah rumah.. omai. paling x tahan... yg kami pergi ni.. sedap je... makan sedap.. tidur ok.. ade generator.. tp cuba bayangkan ko duduk sana sebulan mcm diorang hidup.. tanpa sebarang kemudahan mcm yg masa kita dtg tu.. kompem x tahan lama.. terus lari naik remuk pegi phnom penh kan..

paling parah.. last day la.. ntah apa la kan aku fikir... jiwa kacau lepas berbuka tu.. even before tu lg xde mood... masa kat universiti panas tu lg... lepas berbuka x hirau org da.. terus naik solat.. lepas solat termenung kat beranda masjid tu.. cantik.. indah.. sayu2 je rasa langit malam tu even gila bising ngn kekanak main mercun... tetap rasa sayu.. memikirkan mereka2 yg ditinggalkan... memikirkan aku yg meninggalkan... mmg gugurlah air mata manja di bumi kemboja itu...
aku cuba tersenyum tapi x gagah.... bila dayah sebak2 dlm bas... aku x tahan.. huhu.. gugur jugak sambil tgk pemandangan kemboja dari tingkap bas kecik tu..

bagi aku rasa kesayuan itu lebih kepada sayu perpisahan antara team IV neh... yelah dah seminggu bersama susah senang... bahagia... tenang... tetibe semuanya nk berakhir.. huh.. nonono... jangan ragut kegembiraan aku.. huhu.. bila da balik shh alam.. beraaaat je nk balik kpg... siap tipu lg tuh... lau x xde makna dpt stay shh alam 4 hari.. huhu..
xpela ade rezeki kita musafir bersama lagi ye.. InsyaAllah..

huh. penatda tulis.. sbb tulis sambil nanges.. huhu.. wanna say gud luck to my lil sis.. naemah.. UPSR diz. year.. dia sgt takot lau ckp da dkat raya.. sbb dia takot exam pass raya... hehe... alaa buleh pnye.. 5A ok dik... =)

awal ramadhan aritu mimpi arwah ummi dtg ziarah... mimpi dia hidup kembali.... dan lahirkan seorang anak.. bernama Rahmat... ummi saya nama laili... maka say simpulkan mimpi itu bermaksud. "kebangkitan malam yg penuh kerahmatan".. maka carilah malam seribu rahmat itu... Al Fatihah.. wassalam






3 comments:

Student Community Law Club (SCLC) said...

emm, tq krn hapdet blog..sedkit sbyk aku tau apa yg ko rse..hahaha..aku trharu sbnrnya masa aku sebak2 dlm bas tu n nmpk ko nangis ke arah tingkap.pergh, aku tau ko share perasaan yg sama dgn aku...perasaan bersyukur segalanya selesai.persaan gmbira n sedih sbab akan berpisah..

NuR FaTiN said...

cik dayah suke tau komen pakai sclc... segan i.. ahaks... =P

Student Community Law Club (SCLC) said...

eh, xperasan...alamak..aku pn segan..

HiDup HaNyA SeKali!