Sunday, June 5, 2011

Lau xleh tolong... jangan nyusahkan bole x??




Assalamualaikum sahabat.. peminat.. follower[sket je].. pembenci... stalker... yg lalu lalang blogwalking... tq sudi baca blog x menarik ini...

mcm biasa.. blog ni akan aktif bila cuti... sbb bila cuti blog satu lagi x aktif... sbb bila cuti byk benda nk tulih.. yg xle nk update kat fb n twitter.. bila cuti banyaaaaak je benda x gembira..

haih. penat.. penat menangis setiap hari.. penat merintih setiap hari... penat dengan kerenah manusia... yg tidak sudah2.. yg tidak bole menggembirakan aku, tetapi sibuk melukakan.. sibuk menyusahkan.. xpaham... xckup segala pengorbanan aku... x cukup layanan baik aku.. x ckup pertolongan.. semua dibalas dgn fitnah.. caci.. hina.. dan kesusahan... Ya Allah besar benar dosa silam ku... menerima kifarah sebegini..

dengar ya kalian si pemakan fitnah dan caci.... aku tidak perlukan orang2 seperti kamu dlm keluarga... aku x perlu org2 sperti kalian utk aku hidup... patutla kamu semua x bole berbaik.. asyik bergaduh satu sama lain... kerana mmg kamu begitu... mmg kamu tidak layak hidup berkeluarga... kamu hidup la sendiri sambil memakan hasil2 fitnah kamu... once nenek xde... kamu semua juga akan aku delete dari hidup aku.... aku hanya bertahan demi menjaga perasaan nenek... even xde siapa jaga perasaan aku.. nenek sekali pun tidak... aku tahu... but no choice... demi membalas budinya..

Ya sememangnya 2 org bermasalah tidak patut duduk bersama.. sebab aku x boleh membantu dia dan begitu juga dia... melainkan kami membebankan antara satu sama lain dengan masalah... stress.. ya.. sangat2... tp xpe.. it wont be long... mengajar aku erti kesabaran... dah merasa bila xde duit nk bg nenek makan... bila xde duit nak beli pampers nenek... bila terpaksa catu makan.. bila aku terpaksa tidak makan... bila terpaksa mengaku kenyang setiap masa walau perut beralas air masak... bila terpaksa mengemis ke sana ke mari menebalkan muka... bila kena cari ratusan ringgit utk lepaskan hajat kenduri kesyukuran seekor kambing... bila washing machine rosak kena beli baru.. bila x ada tempat mengadu... bila penat buat kerja.. pastu kena marah lagi... fuhh ujian mantap... sampai x mampu bersuara lagi..

tapi Allah itu Maha Kaya, Penyayang dan Pemurah kan... tiba2 ada org pemurah bg pinjam duit sket [pas raya janji nk byr].... bila tiba2 dpt job amek gamba org kawen.. bayaran x la lumayan sgt.. but not bad utk keja 2 ari... da dpt duit sikit utk tampung bayar hutang2 piutang keliling pinggang... sape kata aku xde hutang??? SCLC iv.. seribu lebih... ngan cha2 rm900... ngn alin rm200.. ngn kak asma beratus2... ngn org lain ntah bape ratus lagi.... faham x???

ayah x bg duit ke??? sape ckp.. dia bg rm2000 awal sem aritu... tapi... da byr yuran.. beli buku da 7-8 ratus abes..da setiap bulan nk byar hutang dkat 300... makan ape woi?? pasir??? bg siapa yg tau tu tahu la duit aku short rm1000 sebab bg pinjam kat seseorang.. yg aku x pernah terpikir pon dia akan bayar.. kenapa aku pikir camtu??? sebab da beribu2 kalau dikira... da lebih sepuluh ribu aku rasa sumbat kat dia.. dah bertahun2... seratus.. seratus.... lima pulh..lima puluh... dedulu x dpt byr kete.. bape ribu aku bg.. wpon atas nama pakcik aku... sbb takot dia x byr... tp xtau la lau dia byr kat org tu.. tp org tu x bg kat aku kan... xpela.. amek la... aku x kesah.. rezeki tu ada kat mana2... seingat aku baru sekali aku mintak dengan dia seratus... sekali je aku mintak.. yg lain2 tu dia bg bila ada duit... aku x mintak...

tapi sangat sedih bila dia membentak2 mintak rm50 dgn aku... bila aku betol2 xde duit... maka aku susah la sikit nak bagi.. bila aku perlu dahulukan hutang.. kau fikir ko nak duit... nk bentak2 aku... ingat lah... itu yg terakhir.. aku xkan bg lagi.. lantak kau la makan sipot babi ke apa....selama ni aku bg ko duit.. sbb aku tanak org lain hina kau kerana duit... aku tanak org lain caci maki kau bila kau meminta2 dengan duit... tapi macam lepaskan hanjeng tersepit.. memang layak la kau di caci maki... sudah la kau.. sepatotnya aku yg mintak dr nko.. ni nko yg mintak dr aku... kalau kau x bole tolong aku xpe.. aku faham dan aku x akan mintak tlg dari kau.. but pliz jangan menyusahkan aku... tolooooong la.... aku xkan kedekut jika aku ada duit itu.... "pernah ke aku x bg bila kau mintak??" aku x bg bila aku x ada...paham x... aku bg kali ni pon sbb ko yg 'tolong' la kononnya dptkn job itu.. lepas ni??? no more... sorry... aku xkan menyesal... sebab duit sebuah negara boleh musnah, keluarga boleh hancur... suami isteri boleh berpisah... anak bole membunuh ibunya.. tau? ko nak bayar xnak hutang ko dgn aku berjela2 itu... lantak ko. pikul la di akhirat nnt.

setakat ni... aku belum lagi perlu mengemis tepi jalan kerana duit... Alhamdulillah.. Tuhan amek sesikit rezeki aku.. dan diberi rezeki utk aku dgn cara lain... sahabat2 n.y.a terutamanya... masih bole bg pinjam duit utk makan... masih memberi aku sesuap nasi bila aku xde duit.. masih ajak aku makan bila aku kata aku kenyang xnak kuar makan.. sebab mereka tahu.. aku bukan kenyang.. tapi aku x makan sbb xde duit... sbb itu aku tidak pernah berkira.. bila aku ada duit.. maka duit itu bukan utk aku seorang.. bila aku ada duit.. aku tidak pernah kedekut... lau kedekut tu xde duit la... ingat bila siapkan project paper... satu kumpulan kami... xde duit?? kumpul sikit sorang dapat la print dan buat hardcover... masa tu nak makan semua pandang muka satu sama lain.. "kita siapkan project paper dlu, ade lebih kita makan k".. masa tu nak melalak tuhan saja tahu kat seksyen 2 tu.. bila kita x mampu nk tlg kawan kita... bila kita sendiri pon miss shoru... Ya Allah... terima kasih kurniakan aku sahabat2 itu.. yg xpernah aku temui... walau di pelusuk dunia mana aku pergi... 18 tahun hidup pon aku x jumpe... last2 bila belajar baru berapa tahun kat cni... sebuah lemanisan ukhuwah itu yg aku jumpa...

Ya Allah terima kasih atas ujianmu.. membuat aku kenal siapa sahabat. siapa keluarga.. siapa pengkhianat... Setiap ujian yg Allah beri.. alhamdulillah masih dibantu dengan manusia di muka bumi sebagai penyebabnya.. tp aku tahu semua rezeki itu dari Allah...

Malaikat berkata kepada Allah "bantulah hambamu itu"... Allah menjawab "biarkan, aku menyintai suara rintihannya"... Ya Allah.. aku juga ingin sering diuji.. kerana setiap kali itu.. aku menangis.. setiap kali itu aku merintih... setiap kali itu aku memohon bantuan dan lindunganmu... jikalau setiap rintihan ku itu dicintaiMu.. aku ingin selalu diuji.. dan merintih padaMu... biar aku mendapat CintaMu... kerana aku sedar.. bila aku sedikit lega.. bila aku dibantu... maka aku tidak lagi sedih.. maka aku tidak menangis... merintih pertolonganMu..

terima kasih buat org yg membentak2 itu.. buat aku sedar.. buat aku kembali menangis dan merintih tatkala bersujud... terima kasih buat aku sedar.. seorang demi seorang pergi dari hidup aku... buat aku sedar siapa kamu...

and finally aku mcm biasa... sendiri.. seorang.. tiada sesiapa pun... yeah.. hoping for new family to come in... hehe family in law la kan.. nak menumpang kasih la jugak... haha gatai.. tapi malangnya xle kawen at d moment... sbb?? aku sakit... tuje... xle kawen... wat stage?? ntah.. tau2 je mati.. hah.. kan senang... xde sape kesah pon kan.. x kan effect sesiapa pon... tp lau aku mati kawan2 amek la segala rete aku yg ada utk cover utang korang.. amek la lappy neh... hengpong buruk nak patah ni... android x laku tu... jam tangan... barang kemas ni amek la.. aku bukan ade pewaris pon. waris terdekat pon xde... sekian..

** besok nak ziarah pusara ummi... saya ada ummi.. nasib baik ade.. wpon xde physically... ada dlm hati... dia sentiasa dengar... dia sentiasa terima anaknya yg jahat ini.. dia sentiasa buat aku tenang bertemunya... miss her a lot... ='(
wassalam....

No comments:

HiDup HaNyA SeKali!